Blog Image

Cambodja 2013

Pattaya

Cambodja Posted on 26 Feb, 2013 18:18:55

De weg van Kep naar Pattaya is lang, heel lang en erg vermoeiend. 6 keer zijn we in een ander vervoermiddel gestapt.

Omstreeks 07:30 opgehaald in Flamboyant met een overjaars minibusje. Wij waren de eersten. Zegt die chauffeur dat er nog 12 andere passagiers met hun bagage meemoeten. Het lijkt bizar, in een busje waar je al opgevouwen zit als er nog maar 9 passagiers meerijden, maar uiteindelijk klopt zijn verhaal. Na een heel onlogische ophaalronde (we rijden een paar keer dezelfde weg heen en terug) is iedereen present en vertrekken we. Ondertussen heeft er één passagier afgehaakt, die vroeg zijn geld terug, want zag het niet zitten om in zo’n beestenbak mee te rijden.

De bagage wordt achteraan het busje op 2 uitstekende houten planken gestapeld en vastgemaakt met koorden. Wij, en voornamelijk de passagiers achteraan, zitten redelijk bijeengevouwen op ongemakkelijke bankjes

Zo rijden we een 2-tal uur tot de eerste wissel. Nu op een grote bus waar we zeer comfortabel zitten. Deze voert ons tot de grens. Daar de formaliteiten. Natuurlijk wordt er weer geprobeerd ons af te rippen, maar ondertussen hebben al voldoende ervaring

Nu in de laadbak van een jeep en zo verder tot het volgende verzamelpunt. Hier stappen we voor de verandering over in een andere laadbak en op naar het volgende verzamelpunt in Trat. Ons Maddy heeft het klaargespeelt om niet tussen de beesten te zitten maar vooraan in de Jeep bij 2 kwebbeltantes, waarvan er één de chauffeur is.

In Trat worden we even van het kastje naar de muur gestuurd maar uiteindelijk hebben we plaats in een vrij comfortabele minivan met goede airco.

Zo arriveren we uiteindelijk in Pattaya waar we onze laatste wissel van de dag doen, een tuktuk naar ons hotel, Sabai Lodge. Ondertussen is het al 20:30 uur. 13 uur onderweg; Pffff.

We doen nog een eerste indruk van Pattaya op, Gogo bars a la volonté, maar op het eerste zicht weinig restaurants. Uiteindelijk vinden we er toch eentje, niet zo’n best, en gaan daarna moe slapen.

De Sabai Lodge is uitgerust met 3 zwembaden en na het uitgebreid buffetontbijt gaat Maddy aan het zwembad liggen en Luc huurt een scooterke.

Maddy opgepikt en rondrit van Pattaya. Heel, heel veel toeristen, vooral met buiken a la Luc, en verder opvallend rustig. Overdag blijkbaar geen Gogo bars en geen keiharde muziek.

Nadat we “Walking Street” hebben gevonden, willen we daar iets drinken. Blijkbaar is er vandaag geen bier te krijgen: “Big Boedaday”. We kunnen het niet goed geloven maar aan ons volgend stoppunt krijgen we hetzelfde te horen: Boedaday, no alcohol today. Ongelooflijk, in Pattaya, grootste pret- en vertierstad van Azië (vrij zacht uitgedrukt), en geen alcohol te verkrijgen.

Ook ’s Avonds zijn alle Gogobars gesloten, nergens neonlichten aan, geen keiharde muziek, en zo goed als nergens alcohol te verkrijgen: Big Boeda Day.

De echte stamgasten, buiken als de Luc, laten zich echter niet afschrikken en zitten met een waterke of een cola te wachten op……..

Vandaag de vlieger op en einde verhaal.

Foto’s: http://fotoscambodja.antkade.be

Kep 2

Cambodja Posted on 24 Feb, 2013 00:55:56

’s Avonds hebben we in Kep echte Seafoodavonden, allé, ons Maddy toch. Krab, scampi’s, inktvissen, alles supervers en heerlijk klaargemaakt. Op te eten met een heerlijk flesje Franse wijn aan de zeeboord.

Gisteren hebben we onze sportieve kant laten zien en een wandeling gemaakt rond het natuurpark van Kep. Heel mooie wandeling door de natuur met prachtige uitzichten op de zee en het hinterland. We zijn juist op tijd terug in ons hotel want voor de eerste maal maken we in Cambodja kennis met de regen.

Luc maakt hiervan gebruik om een weldoende Khmervoetmassage te ondergaan.

Vandaag stappen we op onze scooter en willen de pepperplantation een bezoek brengen. We rijden kilometer na kilometer zonder ons doel te vinden. Af en toe eens gevraagd, maar hier blijkt niemand nog enige notie van Engels of Frans te hebben. Uiteindelijk zijn we maar teruggedraaid. Nadien blijkt dat we op ongeveer 2 kilometer van de grens met Vietnam zaten.

Uiteindelijk, na weer ettelijke kilometers terug gereden te hebben, vinden we de plantation. Niets spectaculair, maar ondertussen toch weer genoten van die leuke en aangename Cambodjaanse sfeer.

De zon laat zich ondertussen terug zien en we genieten in de namiddag nog wat van ons Flamboyant resort, waarna we ’s avonds voor de verandering eens iets lekkers eten op de krabmarket.

Morgen naar Pattaya, ongeveer 12 uur bussen. Ons uitstapje naar Cambodja loopt nu echt ten einde. Nog één dagje Pattaya en dan de vlieger op, via Abu Dhabi naar huis.

Samengevat, Cambodja is een zeer leuk land om een vakantie door te brengen. Heel leuke, supervriendelijke mensen die je altijd zullen proberen te helpen. Taal kan soms een probleem zijn, maar hun glimlach maakt alles goed, ook wanneer geen van beiden ook maar iets van elkaar begrijpen.

Cambodja, could be worse!!!

Kep

Cambodja Posted on 21 Feb, 2013 13:25:47

Could be worse. Eén geweldige zin waarmee je veel kunt zeggen. We zitten nu 2 dagen in Kep of Keb en hebben het hier geweldig. We zijn hier aangekomen en na een kleine verkenning hebben we onmiddellijke besloten hier de rest van onze beschikbare tijd in Cambodja te blijven en niet naar Shihanoukville te gaan.

De transfer van Phnom Penh naar Kep was super de luxe. Op ongeveer 3 en een half uur waren we op onze bestemming in een kleine luxebus waar we zelfs wifi hadden.

Ons hotel voldoet volledig aan de verwachtingen, 2 zwembaden om uit te kiezen, rust en relaxatie a la volonté. De naam van ons hotel: “Flamboyant Resort”.

Eerste dag besteed aan inspectie van de zwembaden en de lokale bar. Daarna scooterke gehuurd en de omgeving verkend. Dit is Cambodja op zijn best. Wat een rust en rustgevende omgeving. De zee op loopafstand, Krabmarket ook op loopafstand. Kraampjes met verse vis, krab, inktvis, wat je maar wilt. Het komt vers uit zee en wordt voor je ogen klaargemaakt. Heerlijk.

Hier hebben we ’s Avonds, bij het ruisen van de zee, een geweldig avondmaal. Franse wijn uit te kiezen aan een gemiddelde prijs van 10 a 12 Euro de fles.

“s Morgens wakker worden en in plaats van de douche, het zwembad. Daarna heerlijk ontbijt en vervolgens ons Maddy stressless aan een zwembad naar keuze. De Luc verkent Kep met zijn brommerke. Met de brommer rond Kep rijden is niet anders te omschrijven als een soort van antistresstherapie. Praktisch geen verkeer, geweldig weer, typische Cambodjaanse plattelandstaferelen met op de achtergrond de jungleheuvels van het Keps natuurpark, de Cambodjaanse mensen die overal en altijd een lach te over hebben voor jou. Wat wil je nog meer.

Na hereniging gaan we op het terras van “Le veranda”, een bar/restaurant/hotel, op de heuvel van Kep waar je een geweldig zicht hebt op de baai, de sunset aanschouwen bij het verorberen van een heerlijk flesje wijn.

Nog 2 dagen te gaan in Kep en daarna een 12 uur durende tocht naar Thailand, waar we Pattaya eens gaan bezoeken.

Phnom Penh 1

Cambodja Posted on 19 Feb, 2013 11:08:33

In onze oase van rust in het hectische Phnom Penh hebben we een goed ontbijt. Daarna stappen we op onze scooter en tuffen Phnom Penh door.

We bezoeken eerst de Toul Tom Poung ofwel Russian Market. Hier hebben ze ongeveer alles, van boormachines, motoronderdelen, kledij tot souvenirs en nog veel meer. Bij de boormachines heel veel gebruikte Makita’s. Waar zouden die vandaan komen?.

Daarna trotseren we het chaotische Khmerverkeer en verkennen het centrum van Phnom Penh. We rijden langs het Boedistisch instituut, vlakbij een eiland in opbouw met ontelbare feestzalen voor de happy few (lees rijke cambodjanen). Daarna langs de rivier, hier vloeit de Tonlé Sap rivier over in de meer gekende Mekongrivier.

We bezoeken nog de Phnom Wat en het onafhankelijksmonument waarna we terugkeren naar onze oase om weer eens een deugddoende namiddag aan het zwembad te vertoeven, genietende van de heerlijke Franse wijn en clubsandwiches, die ze hier toch wel hebben.

Vanmorgen hebben we een kleine aanvaring met de plaatselijke flikken gehad. Vertrokken vanuit ons hotel een straat ingedraaid. Wanneer we aan het einde van deze straat zijn springen er opeens 2 overijverige agenten, vanuit de schaduw van een boom, de straat op die ons met allerlei gebaren duidelijk maken dat we moeten stoppen. Met heel veel gebarentaal blijkt deze straat een éénrichtingsstraat te zijn. Nu moet je het verkeer in Phnom Penh meegemaakt hebben om te begrijpen dat hier absoluut, door niemand, rekening wordt gehouden met éénrichtingsstraten. We gaan in “verbale” discussie met de agenten en uiteindelijk als we enkele rielen betalen is alles in orde en kunnen we zonder problemen verder rijden.

Morgen nemen we de bus naar de Cambodjaanse kustlijn en gaan naar Kep, kortbij de Vietnamese grens. Hier hebben ze naar verluid heerlijke verse krabben.

Phnom Penh

Cambodja Posted on 19 Feb, 2013 02:26:38

Kampong Chnnang was een fantastische ervaring. Hier denken we toch een deel van het echte Cambodjaanse leven gezien te hebben. Nogmaals blijken de Cambodjanen, ondanks hun armoede, die zeer duidelijk merkbaar is, zeer lieve, vriendelijke en behulpzame mensen te zijn.

We vertrekken hier voor de verandering met de bus naar Phnom Penh. Na een 2-tal uurtjes bussen, met één sanitaire stop, bereiken we Phnom Penh. We hebben ons daar nog eens verwend en een hotelletje met zwembad geboekt. Bij aankomst voldoet het hotel aan onze verwachtingen. Het is gelegen in 252 street en noemt toepasselijk “The 252 hotel” In Phnom Penh zijn de straten genummerd zoals in New York. Eigenlijk een heel makkelijk systeem.

Na aankomst nestelen we ons aan het zwembad en besteden de hele middag aan het bestuderen ervan. In Cambodja blijken ze te beschikken over een hoeveelheid rode Franse wijn aan dumpingprijzen. We maken hier dankbaar gebruik van.

’s Avonds verkennen we de buurt en vinden in de onmiddellijke omgeving van het hotel een leuk restaurantje waar we weer heerlijk dineren.

We huren de volgende dag een scooter en dompelen ons onder in het drukke Cambodjaanse verkeer, op zoek naar de killing fields. Deze plaats is een 15-tal kilometer buiten Phnom Penh en blijkt uiteindelijk vrij makkelijk te vinden.

The Killing Fields of Choeung Ek is een must als je Phnom Penh bezoekt. Tussen 1975 en 1978 werden alleen hier al zo’n 17.000 mensen vermoord onder het Rode Khmer regime van Pol Pot. In totaal werden op 4 jaar tijd 3 miljoen mensen op een totale bevolking van 8 miljoen omgebracht. Hallucinant. Bij het rondgaan op het terrein krijg je een audiospeler mee (Nederlandstalig) die heel duidelijk maakt welke gruwel er zich destijds, iets meer als 30 jaar geleden, heeft afgespeeld. Er lopen zeer veel toeristen rond, maar iedereen is respectvol. De stilte die er hangt, enkel doorbroken door de geluiden van de natuur, laat je toch eens diep nadenken tot welke wreedheden wij mensen in staat zijn.

Na ons bezoek aan de Killing Fields rijden we naar het Tuol Sleng of S-21. Deze voormalige school werd destijds omgebouwd tot gevangenis en folterarena. Hier werden intellectuelen, leraars, en al wie enigszins werd beschouwd als een mogelijke vijand van het regime opgesloten. Na ondervraging (lees foltering), als ze dan al niet dood waren, werden ze weggebracht naar Choeung Ek waar ze geëxecuteerd werden.

Na deze, toch wel weer zeer deprimerende geschiedenisles, willen we het wat luchtiger houden en rijden naar de rivier waar we rustig iets drinken om alles door te spoelen.

Enkele woordjes over het Cambodjaanse verkeer. Voor de verandering, hier rijden ze rechts. Eén van de eerste lessen in het verkeer die je thuis krijgt is om steeds rechts te houden, ook en vooral als je links afdraait. In Cambodja, niets daarvan. Als je links afdraait moet je, denk ik, verplicht je bocht afsnijden. In elk geval, iedereen doet het en als je het zelf niet doet kom je vast te zitten, en dat wil je niet meemaken. We hebben ons snel aangepast en eigenlijk valt het rijden hier best mee. Er is geen agressiviteit en er wordt altijd rekening gehouden met andere bestuurders. Eigenlijk best fijn rijden zo.

’s Avonds gaan we dineren aan de riverfront. We hebben weer een uitstekend avondmaal, de Cambodjaanse keuken verrast ons telkenmale. Nadien doen we nog een wandelingetje, vinden de uitgangsbuurt, street 130, waar de namen van de bars alles zeggen.

Daarna hebben we nog een drankje aan de riverfront. We worden hier weer geconfronteerd met de armoede van Cambodja. Het aantal bedelaars en mensen die op straat slapen groeit ’s avonds aan en valt dan des te meer op.

Kampong Chnnang 2

Cambodja Posted on 16 Feb, 2013 15:14:19

Vooreerst, Marc, bedankt voor de tip Kampong Chnnang. Dit is werkelijk authentiek Cambodja.

Hier hebben we geen Gecko-kwaliteit gevonden. In het restaurant van ons hotel hebben we een simpel avondmaal genuttigd. Vroeg te bed, want geen avondvertier in Kampong Chnnang.

Onze taximotormannen waren goed op tijd en we starten richting een boedistisch klooster. Nadien rijden we naar de pottenbakkerijen. We bezoeken er een 5-tal. We worden overal even joviaal ontvangen. We kunnen gaan en staan waar we willen.

In één van de pottenbakkerijen staan 2 vieze jerrykannen waar palmwijn in zit te gisten. In een vettig plastiek bekertje wordt ons een “glaasje” aangeboden. Het stinkt, is warm, maar smaakt eigenlijk niet slecht.

Wat verderop maken we kennis met een echte palmwijnbrouwster. De kwaliteit van de drank is hier stukken beter volgens Maddy. Er zit hier wel geen alcohol in, wat voor Luc een domper is. Naast de wijn wordt ook een stroopachtig goedje aangemaakt dat als snoepgoed moet doorgaan.

In de volgende pottenbakkerij probeert Maddy haar talenten als pottenbakster uit. Het resultaat is erbarmelijk.

We rijden verder door de grote, momenteel dorre rijstvelden, tot we aan onze middagstop arriveren. Hier eten we lekkere noedels. Na een korte siësta in de hangmat snorren we verder richting floating villages waar we de plaatselijke markt bezoeken. Hier vindt je massa’s meloenen en ananassen.

Hierna stopt de service van onze motormannen en gaan we te voet de stad in. We verkennen de lokale markt. Nog nooit hebben we zoveel ingewanden van varkens, vissen en kiekens gezien. Dit alles in een zeer vuile omgeving: vliegen alom vertegenwoordigd, vettige grond om op te stappen en een massa toch wel heel lieve, blije en vriendelijke mensen.

Op zeker moment krijgt de dorpsgek ons in de gaten en volgt ons een tijdje. Heel vervelend maar door hem te negeren geeft hij na een kwartiertje op.

We hadden in een straat een versierde tent gezien en wilden eens weten wat daar te doen was; Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het een plaatselijk trouwfeest was. Na wat rondhangen rond de tent worden we uitgenodigd om deel te nemen aan het feest. Blijkt het te gaan om een “grand parents bearthday celebration”.

We eten wat ze zelf noemen porridge (een soort soep van bouillon met rijst en gesneden varkenstongen). Het smaakt al bij al niet slecht. Een hele belevenis om een dergelijk feest mee te kunnen maken en voor de mensen die ons uitnodigden blijkbaar een hele eer dat we op hun uitnodiging ingingen. Iedereen tevreden dus.

Afscheid genomen en op ons gemak terug naar ons hotel. Inmiddels was het al donker geworden.

Morgen op naar Phnom Penh met de bus waarvoor we reeds ticketten hebben aangeschaft. We betaalden voor de ticketten 5 dollar pp.

Kampong Chnnang 1

Cambodja Posted on 15 Feb, 2013 12:56:31

Gecko cafe, het is en blijft een aanrader en we hebben er weer geweldig van genoten. Ze hebben zelfs goede wijn.

Na een ochtendzwempartij verlaten we ons paradijsje in Battambang richting Kampong Chnnang. We kunnen met een vroegere bus mee als gepland. De bus is OK, geen luxe, maar ook geen pannes. Na 4 uur komen we lichtelijk oververhit aan in onze nieuwe bestemming. Bijna waren ze ons vergeten af te zetten. Geluk dat we de route gevolgd hadden en wisten waar we waren.

Eeémaal uitgestapt stonden er enkele motortaxi’s klaar die ons naar ons hotel brachten. Hotel Sovann Khum, dat we telefonisch gereserveerd hadden. Aangekomen bij de receptie wisten ze van niets. Toch een kamer vrij en ingecheckt.

Onmiddellijk daarna met onze motortaxi’s naar de floating villages. In Battambang hadden we al kennis gemaakt met het het echte Cambodja. Hier is er in feite nog niets aangetast door het toerisme. De rit naar de floating villages op zich was al bijzonder mooi en ongerept. De vriendelijkheid van de bevolking blijft ons verbazen. Ze zijn hier ook outstanding in het zich voortplanten.

We gaan met een originele Cambodjaanse houten boot, die ze rechtstaand voortbewegen met een lange stok, de drijvende dorpen in. Ze slagen erin ons Maddy te frommelen in een reddingsvest die 2 maten te klein is. Het is namiddag en we hebben niet echt rekening gehouden met de hitte. Luc krijgt een paraplu en Maddy een Vietnamese hoed om ons te beschermen tegen de brandende zon. Bedoeling was om 2 uur tussen de dorpen te peddelen, maar na iets meer dan een uur waren we zo oververhit en stram gezeten dat we er een eind aan hebben gemaakt. We hebben wel genoten van deze sightseeing waar we gewoon bij de mensen, in hun leefwereld, konden binnen kijken. Constant werd er naar ons gewuifd en hallo geroepen.

Na onzen oververhitte boottocht zijn we in een plaatselijk “café” gestopt waar we op zeer korte tijd 3 pinten achterover hebben gekapt.

Morgen om 09:00 uur komt onze motortaxi ons ophalen voor een volgend avontuur.

battambang 2

Cambodja Posted on 14 Feb, 2013 11:09:05

Na onze relaxnamiddag ’s avonds nogmaals lekker gegeten in het Gecko. Echt een heerlijke keuken en een heuse aanrader.

Na Siem Reap is Battambang echt wel een verademing. Hoewel het de 2de grootste stad van Cambodja is, lijkt het leven hier heel rustig zijn gang te gaan. Het is hier wel druk, geen toeristische drukte, maar alles gaat hier heel gemoedelijk, met super vriendelijke mensen.

‘s Avonds gaat hier alles ten laatste om 22:00 uur dicht. Met uitzonderring van 2 karaokebars. Hier zitten aan de ingang veel meisjes, sexy gekleed, wachtend op……..

We hebben hier ook al met wat cambodjanen samen gezeten en hun eetgewoonten zijn niet echt die van ons. Zo eten ze hier gewoon gebakken kiekenpoten als een lekkernij. Prijs hiervan: 5 dollar voor één kilo. Geen flauw idee hoe het smaakt maar we hebben al smakelijker dingen gegeten en zien eten.

Nadat we ontbijt genomen hebben in ons kleine paradijs gaan we op stap in de stad. We komen terecht op de plaatselijke markt. Heel veel kraampjes met groenten, fruit, vis en vlees. De waren worden uitgestald op een doek op de grond. Sommige vissen worden ter plaatse dood geklopt en vervolgens gekuist.

Wat hier ook opvalt: de meeste “kramers” zijn donker gekleed. Als je dan toch eens iets fleuriger ziet blijkt het om een pyjama te gaan.

Na de markt gaan we rijden met de bambootrain. Volgens de plaatselijke bevolking de enige nog bestaande in de hele wereld. Het betreft in feite 2 assen met daarop een frame van bamboe en een motor. Leuke belevenis, vooral als er ééntje uit de andere richting komt. Afstappen, frame eraf, wielen van de rails en het andere treintje passeert. Wielen op de rails, frame erop en verder. De rails liggen niet bepaald perfect, en het treintje heeft geen vering, waardoor je af toe hevige kloppen krijgt.

Na de treinrit keren we terug naar onze “heaven on earth” om onze, door de treinrit, gekraakte knoken te laten rusten.

Morgen op naar Kampong Chnnang met de bus.